Saturday, March 28, 2009

Earth Hour


credits to those who support the earth hour 2009..
tabik spring beb!!!
actually, we r at TAZ had done it a day before.
it's not only for 60 minutes but almost 6 hours..
see!!!
contribution from rumah hantu lagi banyak tau!

usaha pemuliharaan coral...


rangka untuk pertumbuhan coral

rangka yg da siap untk dbwak ke laut...
rangka a ada lam site.. coral akan diikat kt rangka 2...
proses mengikat coral pd rangka.. sesuai untuk branching coral...
hasil selepas coral berjaya tumbuh... menarik kn..
sama2lah kita jaga warisan alam nie...



quote of the day

Giving money and power to government is like giving whiskey and car keys to teenage boys.

by P.J. O'Rourke


notakaki: nampak x kebenaran quote kat atas ngan Mesia??

aku Super-setar

this's limited edition magazine that published on last 29th Feb 2009.

wanna bet??

Tuesday, March 24, 2009

sujud

video

umi..
thanks for this song...

aku share ngan org lain...
sorry la klo aku jahat sgt...

setan mana layak nak duk ngan malaikat!!!
sorry sgt2 malaikat semua!!

SENYUMLAH...

senyum adalah sedekah paling mudah
senyum di waktu susah tanda ketabahan...

senyuman itu tanda keimanan

hati yang gundah terasa senang..
bila melihat senyuman hatikan tenang

JADI SENYUMLAH SOKMO....






aku ade teka teki jugak!!






bile besday cik moh yg sebenarnyerrr???

a ) bersama dgn umi cik biah yg cute
b) bersama dgn nisa, abeto n farah

Saturday, March 21, 2009

New "Rainbow Glow" Jellyfish Found

March 16, 2009-Look on the bright side—this luminous new jellyfish species doesn't sting.

Jellyfish expert Lisa Gershwin caught the unnamed species in early March while swimming near a jetty off the Australia island of Tasmania with a "phototank"—a small aquarium that makes it easy to photograph sea life.

The jellyfish does not emit its own light, as bioluminescent creatures do.

Rather, its rainbow glow emanates from light reflecting off the creature's cilia, small hairlike projections that beat simultaneously to move the jellyfish through the water.

Though the glowing jelly is Gershwin's 159th species discovery in Australia, she still finds the discovery "simply splendid."

For one, the jelly is relatively large—5 inches (13 centimeters) long.

The new species also belongs to Ctenophora, a "strange and poorly known" group of animals, said Gershwin, curator of natural science at the Queen Victoria Museum and Art Gallery in Tasmania.

The invertebrate is also incredibly fragile—it shatters as soon as it touches a net, she said.



TEKA TEKI LAGI...


Apa nama Allahyarham Sudirman masa kecik?

Thursday, March 19, 2009

Test Internet Speed

UNIMAS (pilih hijau sbb kat logo ada sbtg pokok)

ari 2 aku ade try test speed wifi unimas punye. e2la result yg aku dpt. mmg mengkagumkan patut pn laju. berbaloi baya yuran. berbaloikah?pikir2kanlah ye. kalu korang nk try silala ye. kitak polah sdiri la ye. pas2 paste kan kodnye. kalu rajin la.

pas2 try pulak compare ng kekawan kat overc, mmg jauh perbezaanye. ini antara result diorang..different country. Mmg kontra upload and download..

AUSTRALIA

JERMAN

TOKYO


RUSIA

p/s: ada org g tau, speed tenet kat malaysia slow sbb ada 1 server je. bersyukurla ape yang ade ek kawan2....dah ade kira ok la,terima je la hakikatnya..walaupun kkdg WIFI kat cni cam biskut chipsmore je. UNIMAS tetap gemilang...nyanyi sket"...dgn penuh keikhlasan kami wargamu disini berbangga...BERBANGGA" sekian terima kaseh

Complicated nya seorang isteri & ringkasnya seorang suami...

Catatan Seorang Isteri
19 March 2009

Pagi

aku keluar bekerja seperti biasa dan aku dh janji ngan kwan2 untuk pergi shopping brsama pastu aku nk mkan mlam bersama suamiku.

Tengahari
aku cuba untk selesaikn keja aku secept mungkin sbb ujung minggu nie boleh aku bersama suami aku rehat2 dirumah.

Petang
lepas kerja, aku ngan kwan2 pergi shopping d mid valley.. aku bli 2-3 helai bju bru untk tnjuk kt suami aku. tengah shopping aku ternampk sesuatu yg menarik perhtian aku. ianya sungguh cantik.. aku bli benda 2 untk dhadiahkn kpada suamiku yang aku sangat syang kt dia.

Malam
aku terleka shopping hingga aku lupa.. aku dh brjanji nk mkan mlam brsama suamiku.. aku tba lwat kt tmpat kami nk mkan. aku nmpak suamiku ddk dgan muka yg muram. aku risau suamiku mrah kerana aku lambt. sedangkn aku yg ajak dia untk mkan mlam bersma kt luar. aku msuk n tgur dia dan cepat mohon maaf kerana aku lambat.. dia hnya tgk aku dan mengganguk saja. dlam hatiku cukup risau.. adakah aku dh lukakn hati nya. sepnjang makn malm kami dia hnya brdiam diri sahaja.. sepatah ku tnya sepatah dia jawab aku risau.

Selepas Makan
lepas mkan aku ajak dia untk pergi ke tmpat yg lbih privacy.. kataku dsna lbih romantik, dia hnya menurut sja kemahuan aku. sampai dsna.. kejadian yg sam berulang lg seperti d tmpat kami mkan.. suamiku hnya bermuram n diam, aku cuba brtnya apa masalh nya, tp dia hnya geleng kepala dn kta xda apa la. aku sperti mhu menanis n menjerit pada masa 2. aku ddk dsbalh dia n peluk pinggangnya tp dia tetap diam tiada sebrang reaksi. sejam lapas 2 aku ajak sumaiku blik dngan harapan drumah nnt aku dpat brbual ngan dia.

Di Rumah
sampai drumah aku msuk dn mandi.. lepas mandi aku buatkn kopi untknya.. diruang tamu kami menonton tv sama sambil minum kopi yg ku buat tdi.. lepas 2 aku prlahan2 kuarkn hadiah yg ku bli tdi dan berikn kepada dia. suamiku ambil dan mengucapkn trima kasih smbil trsenyum biasa saja sepert xda apa2 yg brlaku.. dalam hati cukup sedih nk sja aku nangis dpan dia. xlama lepas 2 aku pn ckap nk msuk tdor dia cuma angguk saja.

Dalam Bilik Tidur
xlama lepas ku masuk tdor.. suamiku msuk kedalm bilik. aku dh nekad untuk brtnya kepadanya kenapa aku dperlakukn sebegini apa slahku.. kalupn aku brsalh aku snggup mphon maaf asalkn jgan buat begini kepada ku. namun belum smpat aku bertnya dia dh pn lelap. aku sangat kecewa aku menangis semahu2 nya malam 2 sehingga aku trtdur.


Catatan Seorang Suami
19 March 2009

Pagi
malam tadi Real Madrid KALAH 2-0...

Andainya Cinta Itu Yang Hendak Diberi

Andainya sedikit daripada cinta itu hendak diberikan kepada seseorang yang boleh bergelar suami, pilihlah seorang lelaki yang...

1.Kuat Pengamalan Agamanya
Ukuran boleh dibuat apakah dia menjaga sembahyang fardhunya biar sesibuk mana, kerap berjemaah dan sembahyang pada awal waktu.
Ukur juga, apakah dia menjaga auratnya dengan memakai pakaian yang sopan terutama sewaktu bersukan.

2. Baik Akhlaknya
Ketegasannya nyata tetapi sebenarnya dia seorang yang lembut(baik) dan mudah bertolak ansur. Dia bertutur dengan sopan ke
rana melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.

3. Tegas Mempertahankan Maruah
Ukur, apakah dia pernah pergi ke tempat-tempat yang bleh menjatuhkan kredibiliti dan maruahnya seperti ke tempat-tempat hiburan yang penuh dengan maksiat.

4. Amanah
Selidiki, apakah dia seorang yang tidak pernah mengabaikan tugas yang diberikan kepadanya atau apakah dia pernah
menyalahgunakan kedudukannya.

5. Tidak Boros
Dia bukanlah kedekut tetapi seorang yang tahu membelanjakan wangnya dengan bijaksana. Nikmat yang ada padanya seperti makanan boleh dikongsi sama dengan orang-orang lain yang berhak.

6. Tidak Mengelingas Matanya
Perhatikan apakah matanya kerap mengelingas ke arah perempuan lain yang lalu-lalang sewaktu berbicara. Jika begitu, dia seorang yang bermata keranjang dan berbahaya untuk disenaraikan calon suami.

7. Terbatas Pergaulan
Dia tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun sebagai lelaki dia tahu dia tidak mudah menjadi fitnah orang.

8. Siapakah Rakan Pergaulannya
Rakan-rakan pergaulan adalah yang sama sepertinya.

9. Bertanggungjawab
Rasa bertanggungjawabnya dapat diukur kepada sejauh manakah dia menguntukkan dirinya untuk ibu bapa dan ahli keluarganya. Jika dia seorang yang agak berada tetapi keluarganya hidup susah,dia bukanlah seorang yang bertanggungjawab.

10. Tenang wajahnya
Apa yang tersimpan dalam sanubari kadang-kadang terpancar pada air mukanya. Perhatikan, apakah wajahnya tenang, setenang sewaktu dia bercakap dan bertindak. Andainya dia seorang yang kelam-kelibut dia bukanlah calon suami yang anda cari-cari.

  • Berbahagialah anda jika dicintai calon suami yang demikian sifatnya. Semoga berbahagia di dunia dan akhirat.

Doa untuk mendapat suami yang soleh:

ALLAHUMMA SA’KHIRLI ZAUJAN SOLIHAN YAKHTIBUNI WAYATAZAUWAJUBI WAYAKUNU SAHIBANLI FIDDUNYA WALJANNNAH”

" YA ALLAH, KURNIAKANLAH AKU SUAMI YANG SOLEH, YANG MEMINANG DAN MENIKAHI AKU, DAN JADIKANLAH DIA TEMANKU DI DUNIA DAN DI SYURGA-MU"


p/s: aku mendoakan kawan2ku m'dpt suami yg soleh @ isteri yang solehah, serta anak2 yang boleh menjadi penyejuk dimata. semoga Allah memberkati diri kita semua..Ameen

p/s2:sesaje je post ni..jgn kata dri ini gatal nak kawin pulak. xde kena mengena pn

kaMi yg SemaNGat.....

selamber j sikin ni...hehehe
sempena MPI hri tu...ktorg g konsert amar..

wlaupun ujan, ktorg redah gk(tp xde la lebat sgt)...

dh la tu kne anta esemen ed esoknyeeee....huhuhuhu(thanks imah,umi,n gg)



pura,atiq,nisa,aila


sebelum amek gmbr ngn amar(rmai sgt!!)






teke teki...



Teke teki yg pertame...apekah name tempat yg ingin dilawati oleh Cik Moh pade mase kini?

a) Genting Highland
b) Texas
c) Geting, Pengkalan Kubor
d) Kajang
e) Nahrim, Bangi

Bagi mereke yg dapat jawab soklan ini dgn tepat akn diberi baucer menaiki kayak pusing2 water tower selame sehari semalam...jangan lepaskan peluang anda...!!!


Wednesday, March 18, 2009

that's the way it is






the shortest way to do many things is to do only one thing at once.

Tuesday, March 17, 2009

Pak Lah & Anwar : Sujud Pada Kiblat yang Sama





TIGA jam sebelum Menteri Kewangan, Mohd Najib Razak membentangkan bajet mininya di Parlimen jam 4:00 berlangsung satu peristiwa diluar jangka yang penuh tandatanya, iaini Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi duduk serumah dan makan tengah hari bersama Anwar Ibrahim.

Abdullah tiba lebih awal dari Anwar, iaitu jam 12:18 tengah hari manakala Anwar bersama isterinya, Wan Azizah Ismail tiba kira-kira 20 minit kemudian.

Kedua mereka dibawa naik ke rumah Syeikh Mahmud untuk makan tengah hari sama-sama. Abdullah dan Anwar berada di dalam rumah berkenaan hampir 1 jam setengah. Mereka keluar dari rumah berkenaan untuk mendirikan solat Zohor bersama jam 1:40 petang.

Difahamkan semasa di dalam rumah Syeikh Mahmud, pertemuan enam biji mata berlangsung antara Abdullah, Anwar dan Syeikh Mahmud. Satu perundingan juga dikatakan berlaku dengan Syeikh Mahmud menjadi perantaranya!

Semasa mendirikan solat Zohor kedua mereka duduk di saf pertama di mana Abdullah berada di sebelah kanan, Syeikh Mahmud manakala Anwar berada di sebelah kiri Syeikh Mahmud.


Selepas selesai solat Zohor dan ucapan ringkas kelihatan Abdullah dan Anwar bersalaman dan masing-masing melemparkan senyum.

Abdullah meninggalkan madrasah berkenaan jam 2:15 minit petang manakala Anwar jam 2:50 petang kedua-duanya dijangka menuju ke Parlimen untuk mendengar pembentangan bajet mini oleh Najib.


Selepas Pak Lah meninggalkan madrasah Nurul Iman
giliran Anwar untuk berlalu kira-kira dua minit kemudian.
Maka selesailah acara makan tengah hari.


Anwar menjenguk dimuka pintu rumah Syeikh Mahmud
sebaik saja Pak Lah turun untuk pulang.


Pak Lah memberi post istimewa, kelihatan ceria dan seronok dengan keadaan sekeliling sebaik turun dari rumah Syeikh Mahmud. Mungkin Pak Lah benar-benar kenyang!

Pak Lah dihantar Syeikh Mahmud turun untuk pulang selepas berada dalam rumah selama lebih satu jam untuk makan tengah hari yang kontroversi!



Pintu rumah Syeikh Mahmud ditutup rapat, tetapi tidak berkunci.
Di dalamnya ada Pak Lah dan Anwar sedang makan tengah hari.

Dr Wan Azizah, isteri Anwar turut sama naik ke rumah Syeikh Mahmud. Sayang sedikit Jeanne isteri Pak Lah tidak hadir kalau tidak suasana lagi meriah.

p/s: cite ni ditujukan kt sape2 yg minat politik... xminat xyah baca.. utk baca selanjutnya carila sendiri... kalu post pnjg2 pn xbaca gak.

YOO...

sedap nyerrrrrrr....

ATTENTION


kelas Mangrove and Estuarine Ecosystem (STA 2042)

dibatalkan pada hari ini ( 17 mac 2009)..

Namun demikian, Lab session berjalan seperti biasa...

tempoh masa submission lab report dilanjutkan

tetapi...

sesiapa yg dengan bangganya nak hantar hari ni

diPERSILA+DUDUKkan

Harap maklum

Monday, March 16, 2009

aku adalah aku!!!

hidup aku hanya untuk
  • family yg bahagia selama2 nya
  • study yg hanyut ntah ke mana
  • netball yg kalah semalam (no.2)
  • klo sempat lagi; tunaikan wasiat ayahanda ku yg techenta!!!
aku xde masa nak menggatei weh!!
aku bahagia hidup solo molo ni
kawan2 aku semua dah ada
don't worry la!!!

gambar hanyalah hiasan semata2..
xde kaitan dgn yg hidup ataupun dah kembali!!!

notakakisebayan: cerita ini hanyalah monolog dalam filem terbitan lessCapaq!!!

Saturday, March 14, 2009

leisure...

makan time...

bAca Doa lu...

pas2 potong kek plak...

mkan la ape lg.. aaamm...

katak ke ayam 2???

pergh sdap gler lauk nie...

aKhirnya >>>


ni la cyanobact yg kitaorg purified!!!

Thursday, March 12, 2009

atas permintaan atiq


Prof yg layan habis!!


Richard yg sempoi

p'cik zaidi yg sporting!!

notakaki: hencem2 rupanya staff dalam aquatic department